WegeMaluch.pl

FB TW G+ Zarejestruj Rejestacja / Login

Artykuły

Ruch to zdrowie

ruch to zdrowie z psemPrawda znana od lat i od lat wiadomo, że przebywania na świeżym powietrzu z dodatkiem różnorodnej aktywności poprawia nastrój, zwiększa odporność i tym samym chroni przed chorobami i bakteriami. Zapewne nie jeden lekarz wymieniłby tysiąc innych powodów dla których każdy bez względu na wiek powinien się ruszać. Więc nie powinno być problemu żeby kogokolwiek namawiać i zachęcać. No właśnie – nie powinno, a czasami jest. Rzecz tyczy się dzieci, bo czasami zdarza się, że rodzice nie zgadzają się, by ich maluch przebywał na dworze, gdy jest chłodno, wieje, pada lub jest mroźno. A to błąd. ruch to zdrowie dziewczynkaZdaniem Doroty Rybińskiej, pediatry „codzienne spacery "przyzwyczajają" organizm dziecka do zmiennych temperatur, zmniejszają "wrażliwość" organizmu na jej wahania, a to przekłada się na mniejszą  podatność malucha na tak zwane przeziębienia. Dziecko stale przebywające w domu ma tam stałe warunki-stałą temperatura, brak ruchu powietrza. Po opuszczeniu klosza jakim jest dom, dziecko jest narażone w sposób szczególny na zmienność środowiska i nie potrafi się ochronić przed niską temperaturą czy wiatrem, w rezultacie może dojść do wychłodzenia, a w następstwie do rozwoju infekcji.

Dziecko dotlenione na spacerze lepiej je i lepiej śpi. Spacery dają dziecku chodzącemu możliwość "wyhasania się", bo przecież dziecko ma naturalną potrzebę ruchu. Spacer zaspokaja też potrzebę poznawania świata i kontaktu z przyrodą.”

ruch to zdrowie z psemPrawda znana od lat i od lat wiadomo, że przebywania na świeżym powietrzu z dodatkiem różnorodnej aktywności poprawia nastrój, zwiększa odporność i tym samym chroni przed chorobami i bakteriami. Zapewne nie jeden lekarz wymieniłby tysiąc innych powodów dla których każdy bez względu na wiek powinien się ruszać. Więc nie powinno być problemu żeby kogokolwiek namawiać i zachęcać. No właśnie – nie powinno, a czasami jest. Rzecz tyczy się dzieci, bo czasami zdarza się, że rodzice nie zgadzają się, by ich maluch przebywał na dworze, gdy jest chłodno, wieje, pada lub jest mroźno. A to błąd. ruch to zdrowie dziewczynkaZdaniem Doroty Rybińskiej, pediatry „codzienne spacery "przyzwyczajają" organizm dziecka do zmiennych temperatur, zmniejszają "wrażliwość" organizmu na jej wahania, a to przekłada się na mniejszą  podatność malucha na tak zwane przeziębienia. Dziecko stale przebywające w domu ma tam stałe warunki-stałą temperatura, brak ruchu powietrza. Po opuszczeniu klosza jakim jest dom, dziecko jest narażone w sposób szczególny na zmienność środowiska i nie potrafi się ochronić przed niską temperaturą czy wiatrem, w rezultacie może dojść do wychłodzenia, a w następstwie do rozwoju infekcji.

Dziecko dotlenione na spacerze lepiej je i lepiej śpi. Spacery dają dziecku chodzącemu możliwość "wyhasania się", bo przecież dziecko ma naturalną potrzebę ruchu. Spacer zaspokaja też potrzebę poznawania świata i kontaktu z przyrodą.”

Dotleniony przedszkolak

ruch to zdrowie dzieckoIm starsze dziecko tym większa, naturalna potrzeba ruszania się, czyli biegania, skakania i innych form aktywności. Kinga Kruczek i Monika Siwa z blizejprzedszkola.pl „według zapisów zawartych w Podstawie programowej wychowania przedszkolnego – „w trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz  przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca  się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym: (…) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze  itd.)”. Nauczyciel, biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne, skraca (na rzecz  zajęć ruchowych zorganizowanych we wnętrzu budynku) lub wydłuża czas pobytu dzieci na świeżym powietrzu. Przy niesprzyjających warunkach  (zimą temperatura poniżej -5 stopni [choć są przedszkola, w których  dzieci wychodzą na pole do -10 stopni, o ile nie wieje silny wiatr i nie sypie intensywnie śnieg], w pozostałych porach roku - silny wiatr, deszcz, smog) dzieci nie wychodzą na dwór. Jak już wspomniane zostało – są wtedy organizowane zajęcia na terenie przedszkola, rozwijające ogólną sprawność fizyczną. ruch to zdrowie ubraniaZ dziećmi wychodzi się także czasem podczas mniej sprzyjających  warunków pogodowych (np. w deszczu) – w celu zaobserwowania danych zjawisk atmosferycznych. Spacer w deszczu generalnie nie stanowi problemu – o ile dzieci są do niego właściwie przygotowane: posiadają okrycia przeciwdeszczowe i/lub parasole oraz kalosze. Identycznie w zimie, w śniegu – o ile dzieci posiadają odzież nieprzemakalną oraz nieprzemakalne obuwie, dobrze chroniące przed zimnem. Szczególna rola rodziców polega na zapewnieniu dzieciom ubioru adekwatnego do pogody (aby nie doprowadzić do przegrzania/zmarznięcia dziecka) oraz na pozostawieniu w przedszkolu zapasowych ubrań przewidzianych na inne warunki atmosferyczne niż te, które miały miejsce gdy dziecko rano wychodziło do przedszkola. Bo jak wiadomo – pogoda w ciągu dnia potrafi się zmieniać.”

Dieta na odporność

Żeby mieć siły do pogodowych szaleństw trzeba dostarczyć organizmowi ‘paliwo’. Iwona Kibil dietetyk uważa, że to coowoce w diecie dziecka i jak jedzą nasze dzieci ma wpływ nie tylko na ich energię, ale także na odporność.
„Dieta odgrywa istotne znaczenie w utrzymaniu prawidłowej odporności organizmu. Jesienią, kiedy łatwiej jest o infekcje i przeziębienia, prawidłowe żywienie jest niezwykle ważne. Na dziecięcym talerzu na pewno nie powinno zabraknąć witamin i składników mineralnych. Aby zadbać o ich odpowiedni dobór, należy przygotowywać posiłki w taki sposób aby posiadały jak najwięcej kolorów, przykładowo pomarańczową ciecierzycę, łączymy z zielonymi brokułami, brązowym ryżem i małymi czerwonymi pomidorkami lub plasterkami czerwonej papryki. Im więcej kolorów będzie zawierał posiłek tym więcej składników odżywczych wraz z nim podamy dziecku.

Dzieci lubią także smakołyki i słodkie desery. Zapewnijmy mu je zanim zdąży wybrać te przetworzone. Słodycze także powinny opierać się na pełnowartościowych produktach spożywczych. Odpowiednie będą własnoręcznie przyrządzone batoniki energetyczne, ciasteczka i ciasta z pełnoziarnistej mąki, mieszanki bakaliowe, jogurty będące źródłem probiotyków (pamiętajmy, że 70% układu odpornościowego znajduje się w przewodzie pokarmowym) a także kolorowe owoce.

Zdrowy rozsądek

ruch to zdrowie zielone swiatloMożna wymyślać przepisy, tłumaczyć, wyjaśniać, rodzicom, nauczycielom, światu prawdy oczywiste ‘ruszajmy się’, ale może łatwiej i prościej zrzucić odpowiedzialność na zdrowy rozsądek. On najlepiej doradzi i podpowie, a jak trzeba będzie to da ‘kopa’ by wziąć dziecko za rękę i pójść, gdzie oczy poniosą: na spacer lub na plac zbaw. I tabletka szczęścia zaczyna krążyć w krwioobiegu. 


autor: Magdalena Sikoń, artykuł ukazał się w miesięczniku Vege.







Cieszymy się, że tu trafiłaś / trafiłeś.

Prowadzimy prace nad przygotowaniem wersji mobilnej portalu wegemaluch.pl

Ta wersja platformy mobilnej jest w fazie testów! Prosimy o cierpliwość! (niektóre funkcje mogą nie działać w tej chwili)

 

Wegemaluch.pl Udostępnia materiały na licencji CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe. Materiały nieoznaczone CC BY-NC-ND 4.0 - Copyright by WegeMaluch.pl & MagYa 2011-2014. All rights reserved.

Wróć na górę

O Wegemaluch    O Nas    Regulaminy    Polityka Prywatności    Reklama    Promocja    Patronat    Admin    Kontakt    Faq    RSS    Toolbar

coffe Jesteś pewny by przełączyć w wersję dla komputerów stacjonarnych PC?